Od 1 lipca boiska otwarte 5 dni w tygodniu: poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek i niedziela. Od godziny 16 do 19. Zapraszamy do aktywnego spędzania wolnego czasu

Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2021/2022:

Rozdanie nagród i świadectw 

Pożegnanie klas absolwentów naszej szkoły

Pożegnanie p. Alicji Krogulec odchodzącej na emeryturę.

 

Foto relacja z Balu Ósmoklasistów 2022

                                                                                                                         

 

„W bibliotece z książek na półkach

trąbią słonie, kuka kukułka,

kwitnie paproć, krzyczą Indianie,

szumią żagle na oceanie.

W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz:

starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz…”

 

 Trwa Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom, ale my już sami potrafimy czytać.

Na zdjęciach w szkolnej bibliotece zaczytana klasa III.

 

Egzaminy ósmoklasisty 2022 rozpoczęte. Ósmoklasistom życzymy przysłowiowego "połamania piór" oraz rewelacyjnych wyników z egzaminów

 

Mazowiecki Tydzień Bezpieczeństwa – cz. 2

W ramach trwającej akcji, naszą szkołę odwiedzili Panowie Policjanci z Posterunku Policji w Łaskarzewie. Nasz dzielnicowy, sierż. szt. Grzegorz Tobiasz przeprowadził zajęcia edukacyjne na temat bezpieczeństwa na drogach oraz bezpiecznych zachowań podczas wakacji. Serdecznie dziękujemy za włączenie się w jakże słuszne przedsięwzięcie.

              Wcześniej uczniowie klasy 4 oraz 2 uczniów z klasy 5 zdali egzamin praktyczny na kartę rowerową. Spotkanie z policją było dobrym momentem na wręczenie pierwszego w życiu prawa jazdy. Nowo upieczonym kierowcom życzymy bezpiecznej jazdy i tyle samo powrotów co wyjazdów.

 

Szlakiem „Kamieni na szaniec” .Akcja pod Arsenałem.

W dniu 12.05.2022r. klasy 7, 8a i 8b były na wyciecze w Warszawie. Uczniowie przemierzyli drogę Alka, Rudego i Zośki- bohaterów „Kamieni na szaniec”. W ciągu spaceru ulicami przenieśli się w czasie, do okupowanej Warszawy. Uczniowie poznali szczegóły przygotowania akcji odbicia z rąk hitlerowców Jana Bytnara „Rudego”. Spacer prowadzony był przez przewodnika ucharakteryzowanego na żołnierza Szarych Szeregów. W trakcie uczestnicy wycieczki mieli możliwość zapoznania się z oryginalnymi przedmiotami związanymi z historią Szarych Szeregów: PM STEN i rewolwerem Lebel;  nie zabrakło również niecodziennych zdań, w czasie gry terenowej. W dalszej części wycieczki odwiedziliśmy cmentarz na Powązkach Wojskowych, te miejsca ,które były związane z żołnierzami Szarych Szeregów.  Po posiłku udaliśmy się na seans do kina. 

 

   Dnia 19 maja miała miejsce wycieczka do Bałtowa. Uczestnikami byli uczniowie  kl. 1 oraz dzieci z grupy 0.

Zwiedzanie Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego rozpoczęliśmy od zwiedzania Zwierzyńca Górnego, do którego dotarliśmy specjalnym amerykańskim schoolbusem . Z zaciekawieniem obserwowaliśmy zwierzęta, w tym wiele egzotycznych.  Następnie zwiedziliśmy wioskę czarownic – Sabatówkę. Tu powitały nas czarownice. Wbrew bajkowym opiniom były bardzo sympatyczne i przyjaźnie nastawione do dzieci.  Mieliśmy okazję posłuchać ciekawych opowieści o ich pracy i życiu. Wszyscy wykazaliśmy się odwagą i zwinnością pokonując magiczny tunel. Wzięliśmy udział  również w zabawach sprawnościowych oraz wspólnym tańcu.  Podczas spaceru ścieżką edukacyjną mogliśmy podziwiać  modele dinozaurów naturalnej wielkości, o których opowiadała nam pani przewodnik. Zwiedzanie  muzeum Jura Parku dostarczyło nam dodatkowych wiadomości o prehistorycznym świecie. Kolejnym punktem programu wycieczki były zajęcia plastyczno- paleontologiczne, podczas których mogliśmy wykazać się swoimi zdolnościami plastycznymi, a wykonane prace zabraliśmy na pamiątkę. Na koniec zwiedziliśmy dolną część Zwierzyńca, gdzie zobaczyliśmy wiele ciekawych gatunków ptaków i ssaków. Przed wyjazdem w drogę powrotną zakupiliśmy drobne pamiątki.  Z Krainy Dinozaurów wróciliśmy zadowoleni i pełni wrażeń, choć nieco zmęczeni. Wycieczka na długo zapisze się w naszej pamięci. Chętnie tu wrócimy.

 

Mazowiecki Tydzień Bezpieczeństwa

Nasza szkoła bierze udział w trwającym od 13 maja Tygodniu Bezpieczeństwa. W szkole pojawiły się informacje i gazetki promujące bezpieczeństwo. Dnia 17 maja przedszkolaki i uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez strażaków OSP Melanów. Po ciekawej prelekcji uczniowie mogli zasiąść za sterami wozu bojowego. Serdecznie dziękujemy Naczelnikowi p. Tadeuszowi Zackiewiczowi oraz Druhom z Melanowa. A to jeszcze nie koniec, akcja trwa. Koordynatorem działań jest p. Mirosław Kałaska                                                                              

 

Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

  

W dniach 9-10 maja uczniowie z klas II, III i IV wraz z wychowawcami i opiekunami byli na wycieczce w Górach Świętokrzyskich. Pierwszego dnia wyruszyliśmy ze Świętej Katarzyny na wędrówkę  po Świętokrzyskim Parku Narodowym, w czasie której uczestniczyliśmy w warsztatach ,,Zielone skarby”. Zdobyliśmy największe wzniesienie Gór Świętokrzyskich Górę Agaty, a także Łysicę i Święty Krzyż. Poznaliśmy różne legendy i zwiedziliśmy Klasztor oraz kaplicę z relikwiami Krzyża Świętego. Podziwialiśmy piękną panoramę gór z tarasu widokowego położonego nad gołoborzami świętokrzyskimi. Wieczorem braliśmy udział w grze terenowej ,,Sabat czarownic” oraz w ognisku integracyjnym.  Drugiego dnia zwiedziliśmy ruiny zamku w Chęcinach. Byliśmy też w najbardziej zachwycającej jaskini na obszarze  Polski w Jaskini Raj. Następnym punktem naszego zwiedzania było Krajno i znajdujący się tam Park Miniatur dwudziestu siedmiu najsłynniejszych miejsc świata, np. Bazylika św. Piotra z placem na Watykanie, Wulkan Etna, Wodospad Niagara, World Trade Center. Byliśmy też w kinie 6D. Na koniec wybraliśmy się do Samsonowa, żeby zobaczyć najsłynniejsze drzewo w Polsce – dąb Bartek. Braliśmy też udział w integracyjnych zajęciach łuczniczych oraz w turnieju rycerskim na specjalne miecze otulinowe. Wycieczkę zakończyliśmy wizytą w Mc Donaldzie. To był bardzo udany wyjazd i długo będziemy go wspominać.

BMW

 

Konkurs recytatorski – etap gminny

Konkurs Recytatorski dla Dzieci im. Kornela Makuszyńskiego odbył się 13 maja 2022 r. w Gminnej Bibliotece w Nowym Pilczynie. Mimo, że był to piątek 13., wszystko potoczyło się bez nieprzyjemnych niespodzianek. Uczniowie naszej szkoły zaprezentowali się na medal. Niektórzy z nich zostali nagrodzeni:

W Kategorii klas I-III

II miejsce: Alicja Parol, kl. II

III miejsce: Maria Poświata, kl. III

Wyróżnienie: Oliwia Wojdat, kl. I

W Kategorii klas IV-VI

II miejsce: Stanisław Paziewski, Kl. IV

Wyróżnienie: Alicja Baranowska, kl. IV

W kategorii klas VII-VIII

II miejsce: Ewelina Arczyńska, kl. VII

Wyróżnienie: Mariusz Pilarski, kl. VIII

 

Do etapu powiatowego przeszli: Alicja Parol, Stanisław Paziewski, Ewelina Arczyńska.

Gratulujemy wszystkim uczestnikom.

Laureatom  życzymy dalszych sukcesów w etapie powiatowym, który odbędzie się 27 maja w Garwolinie. Trzymamy kciuki!!!

           

 

Rekreacyjnie, refleksyjnie i patriotycznie – tak w skrócie można podsumować wycieczkę klasy 5 i 6.

Pogoda była super, humory dopisywały a program…. zresztą sami przeczytajcie.

W piątek 6 maja nasi uczniowie wybrali się na podbój Stolicy. Na początek lekcja wf w parku trampolin Hangary 646. Niektórzy, po godzinnych zajęciach mieli już dość, ale byli też tacy, którym 2 godziny byłoby mało. Następnie udaliśmy się do teatru Capitol. Multimedialny musical „Kongo” wprowadził nas w skomplikowane relacje współczesnej młodzieży. Po spektaklu miła niespodzianka – spotkanie z aktorami. Mogliśmy nie tylko z nimi porozmawia, ale także zrobić pamiątkowe fotki i zebrać autografy. Występujące w spektaklu aktorki to dziewczęta z naszej okolicy. Ich występ na deskach warszawskiego teatru pozwala uwierzyć, że warto marzyć, bo marzenia się spełniają. Trzeba tylko w nie uwierzyć i ciężką pracą dążyć do ich realizacji. Oprócz aktorów spotkaliśmy również realizatora dźwięku a właściwie panią realizator, która opowiedziała nam o kulisach swojej pracy.

Kolejnym etapem był spacer przez Ogród Saski do Grobu Nieznanego Żołnierza i chwila zadumy nad losami poległych w II Wojnie Światowej. Będąc tak blisko Starego Miasta przeszliśmy również pod Pałac Prezydencki, gdzie dodatkowo spotkaliśmy wyjeżdżającą kolumnę prezydencką.

 

 

Akademia z okazji Święta Konstytucji 3 Maja                            

 

Dzień Kostki Rubika
28 kwietnia obchodziliśmy w szkole Dzień Kostki Rubika. Podczas przerw można było wziąć udział w quizie. Niezbędne informacje oraz ciekawostki dotyczące Kostki Rubika były porozwieszane na drzwiach sal lekcyjnych. Aby dobrze odpowiedzieć na pytania, wystarczyło wykazać się spostrzegawczością i umiejętnością czytania ze zrozumieniem. Osoby, które zdobyły odpowiednią ilość punktów, były nagradzane cukierkami. Należy przyznać, że quiz cieszył się dużym zainteresowaniem uczniów. Nad prawidłowym przebiegiem akcji czuwała Paulina Józwicka, uczennica kl. 8a, której z zaangażowaniem pomagali koledzy i koleżanki z klasy. Podczas Dnia Kostki Rubika można było obejrzeć różne kostki, które tworzyły imponującą wystawkę oraz spróbować swoich sił w układaniu kostek. Niektórzy uczniowie
korzystali z pomocy Mariusz Pilarskiego, który demonstrował w jaki sposób można daną kostkę ułożyć.
Organizator: Samorząd Uczniowski                                                             

 

Konkurs recytatorski im. Kornela Makuszyńskiego                                                                                                  

Dzień Samorządności

Hasło jakie w tym dniu nam przyświecało to   WSZYSTKIE KOLORY ŚWIATA  nawołujące do tolerancji, do niesienia pomocy mimo wszystko, bo miłość do drugiego człowieka nie stawia warunków. Miłość łączy – nigdy dzieli! W ciepły i radosny nastrój wprowadził nas chór szkolny, który rozkołysał nas  ludowymi rytmami.

Uczniowie z naszej szkoły są wspaniali, gdyż ratują dzieci na świecie – wszystkie dzieci, niezależnie od kraju z jakiego pochodzą, jaki mają kolor skóry czy jakiego są wyznania.  W ramach ogólnopolskiej akcji „Wszystkie Kolory Świata” organizowanej przez UNICEF Polska  własnoręcznie szyli szmaciane laleczki będące symbolem pomocy, jakiej udzielą najbardziej potrzebującym dzieciom na świecie. W tym dniu odbyła się sprzedaż laleczek. Zebrane środki 250 zł  umożliwią zaszczepienie dzieci mieszkających w najuboższych krajach świata, gdzie codziennie zagrażają im takie choroby jak gruźlica, odra, tężec, błonica, krztusiec czy polio. Zbieraliśmy pieniądze dla dzieci z odległych zakątków świata jak i dla tych, które mieszkają obok nas, tuż za wschodnią granicą, a które musiały opuścić swój kraj z powodu okrutnej wojny. Na specjalnie zorganizowanym stoisku można było zakupić ciasta, słodkości przygotowane przez uczniów i rodziców.

Uczniowie podczas Dnia Samorządności mogli obejrzeć przedstawienie klasy VI, dzięki któremu dowiedzieli się, na czym polega praca wolontariuszy UNICEF. 

Podczas spotkania odbyło się wręczenie nagród za konkurs „Wyobraźnia bez granic” (wyniki na stronie szkoły) oraz wręczenie medali za szkolne rozgrywki w tenisie stołowym. Magdalena Zatyka, jako przedstawiciel naszych sportowców, naśladując Kamila Stocha, wystosowała na rakietce apel: STOP WOJNIE! LEPIEJ WALCZYĆ W SPORCIE.

Następnie p. Anna Tobiasz przeprowadziła konkurs w układaniu kostki Rubika. 

I miejsce Mariusz Pilarski- kl.8a

II miejsce Paulina Józwicka- kl.8a

III miejsce Piotr Baranowski- kl.8b

Wyróżnienia: Alicja Baranowska- kl.4, Wiktoria Józwicka- kl.7

 

Druga część spotkania była prezentacją talentów naszych uczniów, bo „Nie ma przeszkód nie do pokonania, są tylko kroki, których nie mamy odwagi zrobić”. Okazuje się, że są oni bardzo utalentowani, ich występy nas zachwycały, wzruszały, bawiły, wywoływały  podziw i przede wszystkim umiliły nam wspólnie spędzony czas. 

Uczniowie prezentujący talenty:

Olimpia Pytlarczyk, Zuzanna Wal, Alicja Parol, Julia Luśnia i Alicja Zackiewicz, Maja Paziewska, Maria Poświata, Kornelia Wojdat, Sylwia Michalczyk, Anna Wójcik, Antoni Oliwa, Paulina Józwicka, Mariusz Pilarski, chłopcy i wychowawca kl.5, Radosław Kowalski, Szymon Kusak, Patrycja Gasek, drużyna piłkarska Snajper Sośninka, drużyna piłkarska chłopców z klasy I, Magdalena Zatyka, Amelia Parzyszek, Amelia Wolska, Helena Wolska, Lena Kazimierska, Aleksandra Kaczmarczyk, Kinga Błażejczyk, Nel Pytlarczyk, Gabriela Kondej, Róża Wnuk, Amelia Parzyszek

Imprezę poprowadzili: Aniela Błażejczyk, Przemysław Cyrta, Wiktoria Parol, Paulina Michalczyk, Blanka Olechowska.

Organizator: Samorząd Uczniowski z opiekunem- Anną Błażejczyk.

 

22. kwietnia 2022 - pokaz historyczny                                                                                              

 

Święto Flagi w naszej szkole

 

                                                                                                                   

 

                                                                                   

 

Podręczniki i zeszyty w odkurzaczu, oponie samochodowej czy lodówce? Żaden problem. Pomysłowość naszych uczniów i nauczycieli nie zna granic. W ramach "Dnia bez plecaka" nie zabrakło również innych genialnych pomysłów. Zresztą, zobaczcie sami

 

Światowy Dzień Świadomości oraz Europejski Tydzień Autyzmu w naszej szkole !

 

Osoby w spektrum autyzmu należą do grup najbardziej narażonych na dyskryminację, przemoc i wykluczenie. Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju dziecka o podłożu neurologicznym, który dotyczy tysięcy dzieci w całej Polsce. Osoby z autyzmem mają problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w Polsce żyje ich około 400 tysięcy. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, ma na celu propagowanie wiedzy na temat tego zjawiska. W ramach obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu realizowane są liczne inicjatywy na rzecz przeciwdziałania dyskryminacji osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin.

Jedną z nich jest „Polska na Niebiesko” – coroczna kampania społeczna organizowana przez Fundację JiM o zasięgu ogólnopolskim. Nasza szkoła także włącza się w tą akcję. Z uwagi na fakt, że 2 kwietnia 2022 roku przypada w tym roku w sobotę, uczniowie, pracownicy  naszej szkoły w ramach solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem oraz ich rodzinami  przyszli  do szkoły dnia 1.04.2022 roku ubrani na niebiesko.

Ponadto wychowawcy podczas godzin wychowawczych przybliżyli uczniom tematykę autyzmu.

 

DZIECI – DZIECIOM

Samorząd Uczniowski przeprowadził akcję DZIECI – DZIECIOM,  która polegała na sprzedaży różnych wypieków zrobionych przez uczniów i ich rodziców. Pozyskane pieniądze  w kwocie 560 zł zostaną przekazane na pomoc dzieciom z Ukrainy, które mieszkają obok nas, tuż za wschodnią granicą, a które musiały opuścić swój kraj z powodu okrutnej wojny.

Dziękuję za:

- zaangażowanie się w sprzedaż ciast (dziewczynki z klasy 6),

- podjęcie trudu upieczenia ciast: Amelia Paziewska, Ewelina Arczyńska, Wiktoria Józwicka, Kacper Osiński, Wiktoria Parol, blanka Olechowska, Sylwia i Paulina Michalczyk, Jan Kałaska, Alicja Zackiewicz, Amelia Gładysz, Alicja Baranowska, Alicja Pilarska, Mariusz Pilarski, Maja Pietryka.

- zakup wypieków.

Wypieki cukiernicze były przepyszne i rozeszły się w błyskawicznym tempieJ

 

 

 

W naszej szkole zakończyła się akcja dla uczniów klas I - IV, która odbyła się w ramach pomocy dzieciom z Ukrainy pod hasłem ,, Ratujemy dzieciństwo - Podziel się sercem, podziel się Misiem" 
                        Celem akcji było podzielenie się dobrym sercem i gestem z dziećmi, które w tak nieoczekiwany sposób straciły swoje dzieciństwo. Wszystkie listy, laurki napisane przez naszych uczniów dla dzieci z Ukrainy i przyniesione Misie, zostały przekazane dzieciom z Ukrainy, które przebywają na naszym terenie.
                        Bardzo dziękuję wszystkim uczniom i rodzicom za udział i okazane serce w tej akcji.
 
                                                                       Organizator akcji Grażyna Rybicka (wychowawca świetlicy)
 

Dnia 24.03.2022 roku  podkom. Danuta Kalinowska z Komendy Powiatowej Policji w Garwolinie przeprowadziła z uczniami naszej szkoły następujące spotkania profilaktyczne:

  • klasa 6 i 7 -  zagrożenia w Internecie
  •  klasa 4 i 5 - zagrożenia w Internecie
  • klasa 8b - zagrożenia w Internecie, odpowiedzialność prawna nieletnich, ochrona prawna nauczyciela jako funkcjonariusza publicznego,
  • klasa 8 a zagrożenia w Internecie, odpowiedzialność prawna nieletnich.

Spotkania zostały zorganizowane przez psychologa szkolnego, p. A. Wojdę.

 

 

KONKURS RECYTATORSKI – POEZJA ZIEMI GARWOLIŃSKIEJ
22 marca, miesiącu Światowego Dnia Poezji, uczniowie naszej szkoły wzięli udział w powiatowym
konkursie recytatorskim ,,Poezja ziemi garwolińskiej’ organizowanym przez Miejsko – Powiatową
Bibliotekę Publiczną w Garwolinie. Uczniowie recytowali wiersze lokalnych poetów, w tym Józefa
Stachowskiego, którego 109. rocznica urodzin mija 3 marca.
W konkursie godnie nas reprezentowali: Ewelina Arczyńska – kl.7, Wiktoria Józwicka – kl. 7 i Michał
Paziewski – kl. 8a.
Gratulujemy Ewelinie Arczyńskiej, która otrzymała wyróżnienie!
Dziękujemy wszystkim uczniom za udział w konkursie.
Opiekun: Anna Błażejczyk

 

Dzień Samorządności

Hasło jakie w tym dniu nam przyświecało to   WSZYSTKIE KOLORY ŚWIATA  nawołujące do tolerancji, do niesienia pomocy mimo wszystko, bo miłość do drugiego człowieka nie stawia warunków. Miłość łączy – nigdy dzieli! W ciepły i radosny nastrój wprowadził nas chór szkolny, który rozkołysał nas  ludowymi rytmami.

Uczniowie z naszej szkoły są wspaniali, gdyż ratują dzieci na świecie – wszystkie dzieci, niezależnie od kraju z jakiego pochodzą, jaki mają kolor skóry czy jakiego są wyznania.  W ramach ogólnopolskiej akcji „Wszystkie Kolory Świata” organizowanej przez UNICEF Polska  własnoręcznie szyli szmaciane laleczki będące symbolem pomocy, jakiej udzielą najbardziej potrzebującym dzieciom na świecie. W tym dniu odbyła się sprzedaż laleczek. Zebrane środki 250 zł  umożliwią zaszczepienie dzieci mieszkających w najuboższych krajach świata, gdzie codziennie zagrażają im takie choroby jak gruźlica, odra, tężec, błonica, krztusiec czy polio. Zbieraliśmy pieniądze dla dzieci z odległych zakątków świata jak i dla tych, które mieszkają obok nas, tuż za wschodnią granicą, a które musiały opuścić swój kraj z powodu okrutnej wojny. Na specjalnie zorganizowanym stoisku można było zakupić ciasta, słodkości przygotowane przez uczniów i rodziców.

Uczniowie podczas Dnia Samorządności mogli obejrzeć przedstawienie klasy VI, dzięki któremu dowiedzieli się, na czym polega praca wolontariuszy UNICEF. 

Podczas spotkania odbyło się wręczenie nagród za konkurs „Wyobraźnia bez granic” (wyniki na stronie szkoły) oraz wręczenie medali za szkolne rozgrywki w tenisie stołowym. Magdalena Zatyka, jako przedstawiciel naszych sportowców, naśladując Kamila Stocha, wystosowała na rakietce apel: STOP WOJNIE! LEPIEJ WALCZYĆ W SPORCIE.

Następnie p. Anna Tobiasz przeprowadziła konkurs w układaniu kostki Rubika. 

I miejsce Mariusz Pilarski- kl.8a

II miejsce Paulina Józwicka- kl.8a

III miejsce Piotr Baranowski- kl.8b

Wyróżnienia: Alicja Baranowska- kl.4, Wiktoria Józwicka- kl.7

 

Druga część spotkania była prezentacją talentów naszych uczniów, bo „Nie ma przeszkód nie do pokonania, są tylko kroki, których nie mamy odwagi zrobić”. Okazuje się, że są oni bardzo utalentowani, ich występy nas zachwycały, wzruszały, bawiły, wywoływały  podziw i przede wszystkim umiliły nam wspólnie spędzony czas. 

Uczniowie prezentujący talenty:

Olimpia Pytlarczyk, Zuzanna Wal, Alicja Parol, Julia Luśnia i Alicja Zackiewicz, Maja Paziewska, Maria Poświata, Kornelia Wojdat, Sylwia Michalczyk, Anna Wójcik, Antoni Oliwa, Paulina Józwicka, Mariusz Pilarski, chłopcy i wychowawca kl.5, Radosław Kowalski, Szymon Kusak, Patrycja Gasek, drużyna piłkarska Snajper Sośninka, drużyna piłkarska chłopców z klasy I, Magdalena Zatyka, Amelia Parzyszek, Amelia Wolska, Helena Wolska, Lena Kazimierska, Aleksandra Kaczmarczyk, Kinga Błażejczyk, Nel Pytlarczyk, Gabriela Kondej, Róża Wnuk, Amelia Parzyszek

Imprezę poprowadzili: Aniela Błażejczyk, Przemysław Cyrta, Wiktoria Parol, Paulina Michalczyk, Blanka Olechowska.

Organizator: Samorząd Uczniowski z opiekunem- Anną Błażejczyk.

 

   Jak wspierać i (czy) rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie?

 

Drogi Rodzicu, Nauczycielu,

Jesteśmy obecnie  w trudnym czasie, kiedy to media bombardują nas informacjami o wojnie na Ukrainie. Z pewnością ma to także ogromny wpływ na dzieci, dlatego też zachęcam do lektury tekstu pt. „Jak wspierać i (czy) rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie?”.

 

Przydatne informację można znaleźć także poniżej:

 https://www.miastopociech.pl/aktualnosci/czy-na-polske-spadna-bomby-jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie-w-ukrainie-dla-rodzicow-i-nauczycieli?fbclid=IwAR0mGnTDCn5Pl1xu0CLBbb3fKZ5cvGRAZP3_1RL0OibqB9qYYddrRncbXhY

https://miastodzieci.pl/czytelnia/mamo-tato-co-to-jest-wojna/

https://kosmosdladoroslych.pl/ale-temat/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie-w-ukrainie/

https://www.hellozdrowie.pl/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-strachu-przed-wojna-nie-chronmy-ich-w-bance-nic-sie-nie-dzieje-radzi-psycholozka/

 


Cały artykuł znajdziesz tutaj: Jak wspierać i (czy) rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie? | Dziecięca psychologia

„Tuż obok Nas, za naszą granicą, dzisiaj rano rozpoczęła się wojna. Tuż obok nas są ludzie z Ukrainy – przyjaciele i przyjaciółki, koledzy i koleżanki dzieci ze szkoły/przedszkola, współpracownicy i współpracownice. Tuż obok nas, czasami w towarzystwie nas obserwujemy rozpacz ludzi, których kraj rozpada się na kawałki, lęk o najbliższych, wybory: wracać, czy zostać? W nas jest mnóstwo lęku, smutku, złości, rozpaczy…

Tuż obok nas, w obliczu tych wszystkich wydarzeń są nasze dzieci. Jak je wspierać? Jak się o nie troszczyć? I (czy) rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie?

Wiem też, jak bardzo potrzebują nas dzieci. Wiem też, że to moment, na który (chyba) nikt nie jest przygotowany i nie zastanawiał się, jak wesprzeć dzieci i siebie. Nigdy nie czytałam i nie posiadam książki/artykułu, na temat wspierania dzieci w obliczu wojny blisko nas, wojny w kraju ich koleżanek i kolegów. Natomiast wiem, jak wspierać i jak rozmawiać z dziećmi, w sytuacji kryzysu, trudnych wydarzeń. I to wszystko starałam się Wam jak najrzetelniej potrafię zebrać, dostosować do aktualnej sytuacji i tutaj zostawić.

Rozmawiaj i stwórz do tego przestrzeń. Wiem, że dzisiaj pojawiło się mnóstwo pytań, „czy rozmawiać?” i „czy ukrywać przed dziećmi informację o wojnie w Ukrainie?”. Odpowiadając na to pytanie odniosę się do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Odpowiedź brzmi: rozmawiać. Dzieci uczęszczają do placówek, mają kontakt z innymi dziećmi. Dzieci ze sobą rozmawiają, słuchają otaczającego świata. Dowiedzą się o wojnie, usłyszą słowo wojna. To ważne, byśmy rozmawiali z dziećmi, pytali, czy mają pytania, zapewnili, że chcemy z nimi rozmawiać i odpowiadać na pytania. To niezwykle ważne byśmy my – rodzice, ważni dorośli byli osobami od których dzieci będą otrzymywały informacje oraz osobami, które będą korygowały informacje zasłyszane poza domem. Ważne, by nazwać, co się dzieje i nazwać dlaczego wokół nas- dorosłych tak często pojawia się temat wojny w Ukrainie.

Oczywiście język powinien być dostosowany do wieku dziecka i opierać się o fakty, na które dziecko jest gotowe. „W Ukrainie rozpoczęła się wojna. To znaczy, że prezydent Rosji podjął decyzję o ataku na Ukrainę. Ludzie z Ukrainy walczą i jest to niebezpieczne. Martwimy się o nich”, „Ludzie rozmawiają o wojnie w Ukrainie, martwią się o ludzi, którzy tam mieszkają, smucą się i złoszczą, bo wojna jest zła”. „Chcę, żebyś wiedział, że chcę byś o tym ze mną rozmawiał i pytał mnie, o wszystko, o co potrzebujesz zapytać”.

 

Nazywaj i akceptuj emocje. Wszystkie. Boicie się? Ja się boję. Smucicie się? Ja się smucę. Złościcie się? Ja się złoszczę. To zrozumiałe. Dzieci też będą doświadczać mnóstwo emocji. To niezwykle ważne (zawsze, a teraz szczególnie), by się nimi zaopiekować i zaakceptować każdą emocję. Zaprzeczanie, przykrywanie i udawanie, że „nic się nie dzieje”, może przepełniać niepokojem, kiedy świat wokół mówi o zagrożeniu i dorośli i dzieci mają w sobie niepokój. Często wspierające jest podzielenie się, że i my doświadczamy trudnych emocji. „Widzę, że się boisz. Kiedy słyszymy o wojnie czujemy strach, bo nasz umysł odczytuje te słowa jako zagrożenie i wysyła nam o tym sygnał. To zrozumiałe. Też tak mam.” „Martwisz się o babcię swojej przyjaciółki. Opowiedziała Ci, że mieszka tam, gdzie jest wojna. Rozumiem to. Jestem przy Tobie.” To ważne, by dzieci mówiły o uczuciach. Bardzo. Bo tłumienie, chowanie to…cierpienie. To, co niewypowiedziane, chowa się „do środka”. Męczy, dusi, przytłacza. Stąd tak ważne jest stworzenie przestrzeni do mówienia o uczuciach, która wejdzie do waszego codziennego schematu dnia. I tu uwaga: nie oznacza to codziennego pytania się o wojnę. Nie, nie, nie.. Mam na myśli uważność na uczucia i otwarcie przestrzeni do rozmowy np. pytania „Jak się czujesz?”, „Jak się dziś czułaś?”, „Jakie emocje cię odwiedziły?” lub kreatywne metody pokoloruj serce z emocjami – jakie dzisiaj uczucia je wypełniały (przykłady pomocy znajdziecie tu: ….)

 

Z drugiej strony pamiętajmy, że to my regulujemy i to my jesteśmy dorośli. Dzielenie się emocjami, pokazywanie, że doświadczanie lęku, smutku, złości jest zrozumiałe, nie oznacza, że mamy zalać dzieci naszymi emocjami i zmartwieniami. Ważne jest tutaj uważnienie, że ma prawo być dziecku trudno i ma prawo czuć niepokój w świecie niepokoju, przy jednoczesnym zapewnieniu maksimum bezpieczeństwa i stabilności (i o tym, więcej dalej).

 

 Bądź uważny na katastrofizację. U siebie u i dziecka. Skup się na tu i teraz. Wokół nas jest wystarczająco dużo trudnych informacji. Gdy czujemy lęk mamy tendencję do zniekształcania myśli i przewidywania dodatkowej katastrofy. Ważne, by być uważnym na komunikaty, które kierujemy do dziecka i do innych wokół. Ważne, by pytać dziecko o myśli, o to jakie zna fakty. I jednocześnie nie kłamać. Co mam na myśli: Komunikaty: „Zaczyna się od Ukrainy, a potem może iść do Polski”, „To tylko początek. Będzie trzecia wojna światowa” itp. One nie pomagają. Nie wiemy jak będzie. Dla dzieci, zbyt dużo to to, co jest. Nie dokładajmy.

 Pytajmy dzieci: co o tym wiesz? Co myślisz? Czym się martwisz. Dziecko: „Jasiu powiedział, że Putin zaatakuje też Polskę” Odpowiedz: „Na ten moment Putin zaatakował Ukrainę. Nie ma żadnych informacji mówiących o tym, że chce zaatakować Polskę. Jestem przekonana, że Jasiu też takich nie posiada” I najtrudniejsze: jednocześnie nie kłam, nie obiecuj tego, czego nie jesteś pewien. Chciałabym napisać: jesteśmy i będziemy bezpieczni. Nie wiem, czy będziemy. Dlatego nie jestem w stanie Wam tego obiecać. Czy padnie pytanie: „Czy w Polsce będzie wojna?” Z dużym prawdopodobieństwem padnie. Czy mamy odpowiedzieć: „może będzie”? Czy lepiej: „No gdzie, kochanie. Na pewno nie będzie”? Ani tak, ani tak. TU i TERAZ. To, co wiemy, dostosowane do dziecka + maksimum bezpieczeństwa. „Na ten moment wojna jest tylko na Ukrainie. Nie ma żadnych informacji mówiących o tym, że Putin chce zaatakować Polskę. Polska ma wsparcie innych Państw, ma z nimi umowę i jeżeli ktokolwiek chciałby nas skrzywdzić inne państwa, i jest ich bardzo dużo, obiecały, że nam pomogą”.

Bądź uważny na zmiany w zachowaniu dziecka. Dzieci w różny sposób mogą przetwarzać trudne informacje. Mogą być bardziej zamyślone, rozkojarzone, spięte, częściej się złościć. Pamiętajmy, że najważniejsze jest to, czego nie widać. Pod tzw. „trudnym” zachowaniem, przeważnie kryje się cierpienie- myśli, emocje, doświadczenia, z którymi dziecko nie może sobie poradzić. Jeżeli obserwujemy nowe, niepokojące zachowanie u dziecka warto nazwać to, co widzimy oraz okazać empatię i troskę. Zdarza się, że pojawia się pytanie- czy nazywać zachowanie; to, co jest „na wierzchu”? Z mojego doświadczenia wynika, że tak i często dzieci wręcz czekają, aż dorosły powie „Widzę twój niepokój i strach. Wiem, że to skutek czegoś trudnego” W jaki sposób mówić do dzieci, gdy dostrzegamy niepokojące zachowania? „Widzę, że w ostatnim czasie jesteś często zamyślony. Mam wrażenie, że coś cię martwi.” „Zauważyłam że trudno Ci kontrolować złość. Domyślam się, że sporo Cię przytłacza.”

Wyłącz wiadomości w TV

Nie włączaj kanałów informacyjnych w TV przy dziecku. W aucie ustaw radio, gdzie leci wyłącznie muzyka. Rozmawianie, o tym co się dzieje nie oznacza, że mamy pokazywać dzieciom obrazy wojny. To, co widzimy w telewizji jest często tak trudne, że sami nie mieścimy. Obrazy strzelania, bombardowania, cierpienie ludzi są dla dzieci za trudne, nie są w stanie tego przetworzyć. Postaraj się zadbać o filtrowanie treści na YouTube i zabezpieczenie w telefonie stron informacyjnych.

Wprowadź ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne, sport, spacery na świeżym powietrzu.

Głębokie oddychanie, ćwiczenia z uważności, masażyki. To wspiera. I my i dzieci doświadczamy dodatkowych trudnych emocji. Jest i będzie w naszych ciałach sporo dodatkowego napięcia. Im więcej napięcia, tym trudniej nam to pomieścić (dosłownie pomieścić)… w sobie. A nie chodzi o to, by je upychać w nas- przeciwnie: ważne by je uwalniać. Stąd w obecnym czasie ważne jest zatrzymanie się, relaksowanie, wprowadzenie ćwiczeń oddechowych i uwalnianie emocji. Doskonale sprawdzą się tutaj ćwiczenia oddechowe, bajki relaksacyjne.

Poczucie bezpieczeństwa – najważniejsze jest BYCIE razem. Zapytaj siebie: co mogę zrobić, by dać sobie i mojemu dziecku maksimum bezpieczeństwa? Jak być blisko? Bezpieczeństwo jest przede wszystkim w domu. Poczucie bezpieczeństwa tworzymy my. To co się dzieje jest trudne, dzieci mogą spotkać się z trudnymi informacjami, ale to na ile będą się czuły bezpiecznie, zależy przede wszystkim od nas. Każdy z nas potrzebuje bezpieczeństwa. To podstawowa potrzeba każdego człowieka. Informacje o wojnie mogą je naruszyć, stąd istotne, by troszczyć się o tę potrzebę i dać sobie bliskość. Przytulanie, bycie razem, zaplanowanie więcej wspólnego czasu, zabawa …i zwyczajność. To ma znaczenie. Ogromne. Zwyczajność Czasami mamy poczucie, że jak się dzieje coś ważnego, trudnego, to należy coś zmieniać. Normalność, zwyczajność, rutyna – to pomaga. To cenne, by wdrożyć dodatkowe rytuały (np. wspomniane relaksację, czy ćwiczenia oddechowe), ale to nie oznacza, że mamy przeorganizować dzień, codziennie robić godzinne medytacje, zamiast jeździć na zajęcia z robotyki. Przeciwnie. Szczególnie wtedy, gdy jest trudno, potrzebujemy troszczyć się o zwyczajność, o codzienność i toczyć zwyczajne życie.

 Dbaj o siebie. Napełniaj emocjonalny kubeczek. Gdy nasz kubeczek jest pusty lub prawie pusty – nasze potrzeby nie są zaspokojone, wówczas nie mamy także zasobów, energii, jesteśmy rozregulowani emocjonalnie, jest nam trudno. Trudno nam funkcjonować, a skąd troszczyć się o kubeczki naszych dzieci. A cały ten artykuł jest o napełnianiu dziecięcego kubeczka. Troszcz się o siebie, proś o pomoc partnera/partnerkę, stwórz sobie przestrzeń wsparcia, stabilny, zaopiekowany rodzic to podstawa – napełniaj swój kubeczek. „


Cały artykuł znajdziesz tutaj: Jak wspierać i (czy) rozmawiać z dziećmi o wojnie w Ukrainie? | Dziecięca psychologia

 

25 lutego w bibliotece szkolnej odbyła się uroczystość Pasowania na czytelnika uczniów klasy pierwszej.
Uczniowie mieli za zadanie rozwiązać quiz ze znajomości bajek oraz nauczyli się piosenki o czytaniu książek. Poradzili sobie wspaniale.
Następnie odbyło się Pasowanie na czytelnika, w czasie którego pierwszoklasiści złożyli przyrzeczenie, że będą szanowali książki i sumiennie
wypełniali obowiązki czytelnika.
Pani dyrektor wręczyła uczniom pamiątkowe dyplomy. Uczniowie otrzymali również zakładkę do książki oraz coś słodkiego.
Na zakończenie wypożyczyli wybraną przez siebie książkę i pozowali do wspólnego zdjęcia.

 

„Apteczka dla Ukrainy”

Szkoła Podstawowa w Starym Pilczynie przyłącza się do akcji Straży Pożarnej w Melanowie "Apteczka dla Ukrainy". Do 1 marca zbieramy: gazę opatrunkową, 1m2 gaziki 10x10,opaski podtrzymujące , opaski elastyczne (gdy mamy ograniczoną ilość miejsca lepiej zabrać bandaże elastyczne bo są bardziej uniwersalne), opatrunki indywidualne, plastry z opatrunkiem ,folię stretch wąską lub folię śniadaniową (do opatrywania oparzeń, unieruchomienia złamań), mocny szeroki plaster w rolce, opatrunki żelowe na oparzenia, folie termoizolacyjne NRC, maseczki do sztucznego oddychania, rękawice ochronne, latarki czołowe, środki antyseptyczne na rany np.: prontosan , octenisept i itp., maści z antyseptyczne na rany.

 

Foto relacja z jasełek                                                                                   

 

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ WOLONTARIATU

W miesiącach listopad i grudzień na terenie naszej szkoły po raz kolejny odbyła się zbiórka darów dla schroniska bezdomnych zwierząt. Zbiórka została zorganizowana przez uczniów Szkolnego Klubu Wolontariatu.

Celem akcji było przede wszystkim zebranie karmy dla podopiecznych schroniska . Zbiórka miała również uświadomić uczniom i przedszkolakom, jak ważna jest bezinteresowna pomoc i zwrócenie uwagi, na potrzeby schronisk – szczególnie podczas okresu zimowego.

Zebrane dary zostały przekazane do schroniska w Celestynowie w dniu 27.12.2021r..

W imieniu pracowników schroniska i ich podopiecznych, składamy ogromne podziękowania dla wszystkich osób, które przyczyniły się do wspólnego sukcesu.

 

 

Świąteczna kartka wiele znaczy
 W naszej szkole odbyła się akcja ,, Świąteczna kartka wiele znaczy ", która trwała od 06.12.2021 do 21.12.2021r. Celem akcji było podzielenie się dobrym słowem i gestem z osobami samotnymi lub potrzebującymi w okresie przed Świętami Bożego Narodzenia. Wystarczyło zrobić kartę świąteczną w świetlicy szkolnej lub w domu.
     Bardzo dziękuję tym uczniom, którzy wzięli udział w akcji i wręczyli kartkę świąteczną wybranej osobie. Dzięki Wam te osoby mogły poczuć namiastkę Świąt Bożego Narodzenia, mogły poczuć się potrzebne, bo przecież małe gesty mają moc.
 
                                                                                                           Grażyna Rybicka
                                                                                                       (wychowawca świetlicy)

 

W oczekiwaniu na święta …
 Czas oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia wypełniał nam szkolny kalendarz adwentowy, który
powstał na samorządowej gazetce. Codziennie uczniowie otwierali kolejny papierowy domek, w
których znajdowały się zadania do wykonania. Akcja miała wyzwolić w nas dobrego ducha, pobudzić
do działania, wprowadzić w atmosferę zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia.
Serdeczne podziękowania dla Wiktorii Józwickiej z klasy 7 za wykonanie rysunków na adwentowych
domkach.

 

Prace uczniów - dekoracje świąteczne                                                                        

 

Tym razem świątecznymi słodkimi paczkami zostaną obdarowani wychowankowie Ośrodka Opiekuńczo-Wychowawczego w Izdebnie.

Życzymy smacznego.                                                                            

 

„A Mikołaj pędzi, a Mikołaj gna…”
Mikołajki to czas szczególnie wyczekiwany przez nas wszystkich. Aby go podkreślić,
wprowadzić radosny nastrój, uczniowie założyli czapki Mikołaja, opaski z choinką, rogami
renifera, śnieżynką, itp. Niektórzy tak mocno wczuli się w obchody, że sami postanowili stać
się Mikołajami, zakładając jego strójsmile. Niektóre klasy właśnie w tym dniu wręczały sobie
prezenty, ubierały choinki, dekorowały sale lekcyjne. Mikołaj docenił starania dzieci i je
odwiedził. Za pięknie zaśpiewaną kolędę częstował dzieci cukierkami.
Opiekun SU, Anna Błażejczyk

 

Idą święta - dekoracje świąteczne

Przed naszą szkołą pojawiły się już dekoracje świątczne. Dziękujemy p. H. Dębek

 

Tradycyjne ozdoby ludowe wykonane przez uczniow kl 6 pod kierunkiem Pani Hanny Debek

 

Wyobraźnia bez granic


W ramach obchodów 100. rocznicy urodzin Stanisława Lema odbył się konkurs „Wyobraźnia bez granic”, który polegał na stworzeniu robota z odpadów wtórnych. Inspiracji miały dostarczyć opowiadania pisarza.
Wyniki:
W kategorii klas I-IV
I miejsce: Lena Piecek – kl. 1
II miejsce zajęła: Zuzanna Mąkowska – kl.2
III miejsce zajął: Maciej Kowalczyk – kl. 1
- wyróżnienia otrzymali: Stanisław Paziewski – kl.4; Julia Luśnia – kl. 2; Alicja Parol – kl.2; Jakub Prudzyński – kl. 1, Helena Wolska gr. 0
W kategorii klas V-VIII
I miejsce: Paulina Józwicka, kl. 8a
II miejsce: Przemysław Cyrta kl. 8a
III miejsce: Alicja Zackiewicz i Blanka Olechowska, kl. 6 

- wyróżnienia otrzymali; Jan Kałaska - Sebastian Przydacz – kl.6; Jakub Oliwa i Szymon Borkowski – kl.6; Wiktoria Parol – kl.6; Amelia Wolska – kl. 6; Kacper Luśnia- kl. 8b; Wiktoria Józwicka – kl.7
Gratulujemy!
Dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu

 

 Dzień Życzliwości i Pozdrowień. 
W naszej szkole 22 listopada odbyła się akcja z okazji Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień. Celem akcji było kształtowanie postawy wzajemnej życzliwości, rozwijanie empatii, prawidłowych relacji międzyludzkich i stwarzanie okazji do przeżywania radości.
                         W tym dniu każdy mógł podarować lub zatrzymać dla siebie ,, zrywkę ", która miała przypomnieć o sile dobrego słowa które brzmiały:    ,, Miej życzliwość w swej naturze, bo życzliwi żyją dłużej. Prześlij uśmiech, pozdrowienia i dobrego dnia życzenia ".
Tego dnia cała społeczność szkolna, przyszła  ubrana  na kolor żółty. Na korytarzu szkolnym dla uczniów, umieszczone zostało drzewo ,,Życzliwości i Pozdrowień '' , którego korona została wypełniona przez uczniów pozdrowieniami i życzeniami dla innych. Zostały również
rozwieszone sentencje i złote myśli dotyczące  życzliwości i uprzejmości.
                          Uczniowie na godzinie wychowawczej razem z wychowawcą, wytypowali najbardziej życzliwą osobę w klasie. Wytypowane osoby otrzymały order ,, Życzliwy - szczęśliwy " i słodki upominek. Pani Dyrektor również otrzymała order życzliwości od całej społeczności szkolnej.
Oto lista najbardziej życzliwych osób w naszej szkole:
1. Michalczyk Adam klasa VIII B
2. Paciorek  Wiktoria klasa VIII A
3. Józwicka  Wiktoria klasa VII
4. Pytlarczyk Julia klasa VI
5. Paśnik Aleksandra klasa V
6. Wnuk Łucja klasa IV
7. Wójcik Anna klasa III
8. Paziewska Aleksandra klasa II
9. Talarek Alicja klasa I
10. Brzostowski Franciszek grupa ,,6"
11. Wojdat Paulina grupa ,,5"
12. Staros Maja grupa ,,4"
                 Ten dzień w naszej szkole był pełen uśmiechu i wzajemnej życzliwości, mam nadzieję, że otrzymana w tym dniu życzliwość będzie rozpowszechniana  dalej i pielęgnowana każdego dnia, bo pamiętajmy że:
                   ,, Małe radości i dobre gesty życzliwości, są najpiękniejszymi iskierkami naszej codzienności ''.
Bardzo dziękuję wszystkim za udział w akcji i wspólną zabawę.
                                                                                             
                                                                                                                                                     Grażyna Rybicka
                                                                                                                                                   wychowawca świetlicy