W dniach 22-26 lutego 2021 r. obchodziliśmy zdalny Tydzień Języka Polskiego. Był on organizowany w ramach Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego obchodzonego 21 lutego. Święto to miało na celu podkreślenie różnorodności językowej świata oraz zwrócenie uwagi na języki zagrożone i powoli ginące. To również data, która ma przypomnieć, że chroniąc język ojczysty - dbamy o tożsamość kulturową.
W ramach Tygodnia Języka Polskiego uczniowie mieli przesyłane różne wiadomości związane z naszym pięknym i wyjątkowym językiem.

W pierwszym dniu uczniowie dowiedzieli się, dlaczego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego i jakie języki są najbardziej popularne. Obejrzeli animowane filmiki: „Polszczyzna jako język słowiański” , „Powstanie języka polskiego” oraz „Rozwój polszczyzny w średniowieczu”.

W drugim dniu zapoznali się z trzema filmikami. Dzięki pierwszemu (Najstarsze zabytki piśmiennictwa) dowiedzieli się jakie były pierwsze imiona, jak powstawały nazwiska i jak brzmiało pierwsze zdanie spisane po polsku. Drugie nagranie z przymrużeniem oka i odrobiną humoru zwracało uwagę na różnorodność i bogactwo językowe, charakteryzujące polską mowę, jednocześnie podkreślając wartość jaką jest znajomość języka ojczystego. Świadomość istnienia gwar tworzących polską kulturę językową pozwala dostrzec w języku jego piękno, bogactwo oraz unikatowość. Ostatnie nagranie wyjaśniło treść zdarzenia opowiedzianego trzema gwarami w drugim filmiku.

Trzeci dzień był pod hasłem zapożyczeń: “Dobry zwyczaj nie pożyczaj”. Nawoływaliśmy do oczyszczenia swojego prywatnego językowego podwórka ze zbędnych zapożyczeń, i pielęgnowania ojczystego języka.

Czwartego dnia uczniowie łamali języki czytając wiersze Małgorzaty Strzałkowskiej.

Ostatniego dnia było kilka słów o kampanii  „Język polski jest ą-ę”.
Razem z organizatorami akcji zachęcaliśmy do tego, aby wszystkie e-maile i SMS-y były pisane starannie - z użyciem liter polskiego alfabetu, gdyż nieużywanie znaków diakrytycznych czasami zmienia znaczenie wyrazów, a co za tym idzie sens wypowiedzi. Uczniowie obejrzeli filmik: „Nie zabijaj znaków diakrytycznych” oraz zabawną historię detektywa poszukującego skradzionych literom znaków diakrytycznych.
Dziękuję uczniom, którzy wytrwale odczytywali wiadomości i przyłączyli się do akcjiJ

Opiekun SU, Anna Błażejczyk